جزوات آموزشی صالحین 1

شرایط و خصوصیات فردی مسؤول گروه جذب و شناسایی :

۱-     کار خود را با خلوص و برای رضای خدای متعال انجام دهد .

۲-    از حساسیت لازم و کافی نسبت به رعایت‌مسایل شرعی برخوردار باشد.

۳-    دارای روحیه بسیجی و پایبند به ارزشهای انقلاب اسلامی باشد.

۴-    با اصول تربیت ، روانشناسی و جامعه شناسی اسلامی تا حدی آشنا باشد.

۵-    مربی جذب نیرو باید خود نمونه و الگوی کمالات زیر باشد :

اخلاق ،‌ علم ، تواضع ، همدلی ، خوشرویی ، خوش بیانی ، متانت ،‌ خطاپوشی ، نظم ، قانونمداری ، نشاط و آراستگی و …

۶-    قدرت جذب بالایی داشته باشد . یعنی به گونه ای رفتار کند که در اولین دیدار خود با جوانان توجه ، علاقه ، اطمینان خاطر و احساس دوستی را در دل ایشان ایجاد نماید.

۷-    از اصل تغافل (یعنی چشم پوشی از خطای دیگران ) غفلت نورزد .

توضیح؛ اصل تغافل یک اصل بسیار مهم و غیر قابل انکار است و باید در نوع رفتار یک مسؤول گروه که موظف به ایجاد ارتباط با یک جوان ناآشنا به برخی از مسائل دینی است رعایت شود والبته مسؤول گروه باید دائماً مترصد بهترین موقعیتها برای اصلاح افراد و امربه معروف ونهی ازمنکر به گونه ای لطیف و ظریف باشد.

۸-رعایت اختصار در برنامه ها خصوصا در جلسات – هر چند که  آن جلسه جذاب و گیرا باشد – و در استدلال برای اثبات حقایق از روشنترین و کوتاهترین مقدمات و براهین استفاده کند.

۹-توان و روحیه ارتباط با اولیای مدرسه را داشته باشد.

۱۰- از ابتکار در کار طنز و شوخی متناسب با شأن طرفین بهره جوید.

۱۱- همیشه ظواهر افراد را ملاک شخصیت حقیقی آنان قرار ندهد.

۱۲- صبور باشد و با میل و رغبت به سخنان نوجوانان و جوانان گوش فرا دهد و همراه با فراز و نشیب در کلام گوینده به شکل صحیح ابراز احساسات نماید.

۱-     اصول اساسی و مؤثر در شیوه بیان را به قرار ذیل رعایت کند؛

موضوع کلام باید تازه شیرین و شگفت انگیز باشد . به بیانی زیبا باید گفت ؛ کلام مربی باید مثل مربا باشد . یعنی پخته ، شیرین و چسبنده . اصولاً بیان تازه حس تنوع طلبی نوجوان و جوان را ارضا می کند و کلام شیرین هیجانات واحساسات آنان را پوشش می دهد . لذا لازم است با انتخاب موضوعاتی جالب چون معجزات اهل بیت ،کرامات علمای دین خصوصاً علمای معاصر، صحبت درباره علایم ظهور و اوصاف حضرت ولیعصر(عج) روح کنجکاوی جوان را تشنه و مصمم به دریافت حقایق نماید .

در مقوله جذب چند عنوان مورد بحث قرار می گیرد:

 نیروها در جذب :

نیروها در مرحله جذب به دو دسته تقسیم می شوند :

۱- نیروهایی که در محله پایگاه ساکن می باشند . برای توجه دادن این دسته از نیروها به  برنامه های پایگاه مسجد ، برنامه های عمومی و جذابی مانند : مسابقات دو میدانی ، دوچرخه سواری ، کلاسها و مسابقات هنری و …درسطح محله برگزارمی گردد و مسؤولین با حضور در این برنامه ها نیروها را شناسایی می نمایند.

۲-دانش آموزان مدارس اطراف پایگاه مسجد:

در مدارسی که پایگاه بسیج موجود می باشد ، مسؤولین گروه مرتبط با آن مدرسه از طریق بسیج دانش آموزی پس از اخذ حکم رابطی وارد مدرسه شده و از طریق پایگاه بسیج مدرسه نیروها را به مسجد دعوت می نمایند. در مدارسی که پایگاه بسیج ندارند ابتدا مسؤولین گروه با مراجعه به بسیج دانش آموزی حکم تشکیل بسیج را گرفته و بعد از تشکیل آن در مدرسه اقدام به جذب می نمایند. در غیر این صورت همانطور که ذکر شد از طریق انجمن اسلامی و یا به عنوان مسؤول نماز جماعت مدرسه  وارد مدرسه   می گردند.

نکته : در برخورد با کادر تربیتی مدرسه پیشنهاد می شود نکات ذیل رعایت گردد:

۱-     برقرار کردن ارتباط صمیمی با آنان

۲-     تبیین اهداف فعالیت پایگاه مسجد و نتایج آن

۳-     همفکری و تبادل نظر با اولیای مدرسه

زمان جذب :

۱-زمان جذب در طول سال تحصیلی با رعایت وضعیت تحصیلی دانش آموزان انتخاب می گردد . به عبارت دیگر مرحله جذب از ابتدای سال تحصیلی آغاز شده و تا قبل از امتحانات نیمه اول پایان می یابد .

۲-جذب به صورت آهسته و پیوسته صورت گرفته و زمانی حدوداً سه تا چهار ماه ( از شروع جذب تا رساندن نیروها به پایگاه مسجد ) را به خود اختصاص می دهد .

نیروها از جهت میل و علاقه به عضویت :

۱- نیروهای داوطلب :‍‌

نیروی داوطلب که با انگیزه درونی اقدام به ثبت نام کرده است این نیرو در جذب مشکل خاصی ندارد ولی نیازمند پاسخگویی مناسب و مضاعف نسبت به برداشتی است که از پایگاه داشته است معمولاً این نیروها از محله و حوزه استحفاظی پایگاه مراجعه می نمایند.

۲-نیروهای غیر داوطلب :

نیروهایی که دارای زمینه اند ولی به دلایلی از قبیل ، کمرویی و نا آشنایی ، اقدام به ثبت نام ننموده اند . در اینجا در ابتدا باید شخص مسؤول خود پیش قدم شده و با وی آشنا شود و پلی برای اتصال وی به پایگاه باشد.

تبصره : منظور از اینکه نیرو باید زمینه داشته باشد این است که از نظر اخلاقی ، درسی  و فرهنگ خانواده حداقل در سطحی متوسط باشد وتاثیر منفی بر روی دیگران نداشته باشد.

ضرورت جذب نیروهای غیر داوطلب :

شاید برای برخی این سؤال مطرح باشد که  آیا اساساً لازم است در خصوص جذب نیروهای غیرداوطلب          برنامه ریزی کرد .در جواب باید گفت که مراجعه نیروها جهت عضویت در بسیج از انگیزه های مختلفی نشأت می‌گیرد که معمولاً همگی عاری از یک تصمیم جدی و هدفمند می باشند و می توان اکثریت آنها را ناشی از کنجکاوی و تنوع طلبی نیروها دانست . لذامی توان حدس زد که عدم مراجعه اغلب نیروها به پایگاه ناشی از جهالت و عدم التفات است نه رویگردانی و تنفر از بسیج . این امر خصوصاً در نیروهای نوجوان و عموماً در میان جوانان جاری است و لذا بر متولیان بسیج ضروری می نماید که برای جذب نیروهای غیرداوطلب به محیطهای مختلف تجمع جوانان رفته و با شناسایی مختصری آنها را به جمع بسیج دعوت نمایند . چه بسا افرادی در میان آنها یافت شود که بسیار مستعد تر و نخبه تر از نیروهای داوطلب باشند و ممکن است فقط بخاطر اینکه مراجعه به پایگاه و مسجد به ذهن آنها خطور نکرده از نعمت رشد و تربیت برای کسب فرهنگ بسیجی محروم شوند .

اهمیت این امر از نگاهی دیگر دوچندان می شود و آن عدم وجود یک سیستم تربیتی منسجم در کشور است که جوان را با یک بحران هویت مواجه می نماید .مثلاً هیچ یک از سیستمهای تربیتی دبستان ، راهنمایی ، متوسطه و دانشگاه با یکدیگر همخوانی نداشته و از سویی دیگر محیط تربیتی موجود در خانواده ، جامعه ، صداوسیما ، سینما و… هر کدام بر طبل خود می نوازد . اینجاست که باید به جوان و نوجوان برآشفته پناه داد و در مسجد را به روی او گشود تا از فرهنگ ناب بسیج در بستر ارزشهای معنوی بهره مند شود.

عوامل مؤثر در جذب :

۱-ارتباط دوستانه و غیر رسمی مسؤول با نیروها :

ارتباط مربی با نیرو یعنی برقراری نوعی رابطه صمیمی که بوسیله ایجاد درک متقابل بین مربی و نیرو ، توجه و محبت به او و آگاهی از وضعیت کلی زندگی او برای حل مشکلات احتمالی وی حاصل می شود.

تبصره : شایان ذکر است که این ارتباط در ابتدا از طرف مسؤول آغاز شده و بعد به صورت رابطه متقابل تبدیل خواهد شد.

۲-برگزاری برنامه های جذبی :

در این مقطع سنی برنامه های هیجانی و شورانگیز که موجب تخلیه پتانسیل نیرو می شود در جذب وی مؤثر است.

۳-وجود جمع همسالان

۴-هدیه دادن و تشویق

۵-زمینه مناسب در خانواده

۶-تزیینات مناسب و پذیرایی در برنامه ها

۷-استفاده از ابزارهای نمادین در برنامه ها مانند: پیشانی بند ، پرچم ، چفیه ، عطر

۸-نحوه عملکرد نیروهای پایگاه مسجد در مدرسه و محله

۹-داستان گویی و بیان نکات طنز آمیز (البته در محدودة شرع )

۱۰-ظاهر آراسته و منظم مسؤولین پایگاه

۱۱-برنامه‌های ورزشی و تفریحی

مراحل جذب :

مرحله اول ؛ شناسایی

تعریف : شناخت نیرو توسط مسؤولین جذب،از نظر وجود شرایط (که در قسمت جذب طی تبصره‌ای به آن اشاره شده) ورود به پایگاه درآنها و ایجاد ارتباط با نیرو را شناسایی‌گویند .

راههای شناسایی مقدماتی نیروها :

۱- از  طریق مدیر ، ناظم ،معلم دینی ، قرآن و پرورشی مدرسه

۲- از طریق حضور مسؤولین تربیتی پایگاه در زنگهای تفریح و حتی‌المقدور در کلاسهای ورزشی و پرورشی .

۳-از طریق برگزاری اردو های تفریحی و جذبی ( این اردو یک یا دو روزه بوده و دارای برنامه های جذابی از قبیل :‌ورزش ، جنگ ، مسابقات و … می‌باشد.)

۴-شناخت افراد در دوره آزمایشی .

 ۵- شناخت افراد در برنامه های عمومی ( مانند مسابقات دومیدانی ، دوچرخه سواری ..)

تبصره : هر برنامه ای که بتوان حادثه های تربیتی در آن بوجود آورد و نیروها را در این حوادث شناسایی کرد را می توان به این برنامه ها اضافه نمود .

مرحله دوم : ارتباط دوستانه با نیرو

در این مرحله مسؤول با برخورد صمیمی و گرم خود نظر نیروی دارای زمینه را به ذهن خویش معطوف می کند . البته نباید این برخورد دفعتاً باشد بلکه مسؤول خود را در یکسری برنامه های عمومی در معرض دید و توجه اعضا قرار داده و بعد از آن شروع به ارتباط مستقیم می کند . بعد از ایجاد ارتباط اولیه ، مسؤول اولین جلسات در جذب از مدرسه را که بهترین مکان برای آن مدرسه است تشکیل می دهد .

تبصره ۱: در جلسات ابتدایی نمای واقعی از پایگاه مسجد و برنامه های آن برای نیرو ترسیم می شود تا پایگاه مسجد به عنوان محلی مناسب جهت رفع نیازهای علمی ، درسی ، اخلاقی ، ورزشی و … برای او تلقی شود طبیعتاً استفاده از برنامه های پایگاه جز با عضویت و حضور در آن امکان ندارد .

تبصره ۲ : در این مرحله و مراحل بعد توجه به نکات تربیتی ، با رعایت اصول علمی و تجربی لازم است . چرا که خطرهای زیادی کار را تهدید می کند که در جای خود باید به آنها پرداخته شود .

تبصره ۳: برای آنکه از تضعیف برنامه ها جلوگیری شود و نیز پایگاه مسجد برای نیروها بعنوان یک مکان عادی تلقی نشود ، ورود نیروها را به پایگاه مسجد منوط به گذراندن یک دوره آزمایشی حدوداً دو هفته ای نمود تا ضمن رسیدن به اهداف فوق نیروهایی را که به نظر می رسد موجب تخریب و تضعبف برنامه می شوند شناسایی و در صورت عدم امکان اصلاح از لیست نیروها حذف نمایند.

مرحله سوم : دوره آزمایشی

برنامه های این دوره عبارتند از :

الف )‌جلسات قرآن : دو جلسه در هفته  در مدرسه برگزار می شود . در این جلسه ۵ الی ۱۰ دقیقه همخوانی قرآن صورت می‌گیرد و حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در موضوعات زیر بحث می‌شود:

نکته: این جلسات باید با استفاده از فن بیان و در عین حال به طور ساده ، روان و جذاب برای نوجوانان و جوانان برگزار گردد. در پایان جلسات قرآن باید با ذکر چند معمّا، سؤال و اهدای جوایز وپذیرایی مختصر جلسه را به اتمام رساند.

ب) برنامه های ورزشی وتفریحی:  فوتبال، استخر، مسابقات ورزشی ،پخش فیلمهای سینمایی مربوط به دفاع مقدس که بهترین زمان برای اجرای آن جمعه ها و روزهای تعطیل می باشد.

ج) برنامه های درسی:  کلاسهای رفع اشکال و برگزاری آزمونهایی قبل از امتحانات .

نکته: آزمونها در این دوره ساده برگزار می گردد تا نیروها بتوانند اعتماد به نفس خویش را در درس خواندن کسب کنند .

مرحله چهارم ؛ اردوی جذبی

با توجه به اینکه اردو محل مناسبی برای  آشنایی بیشتر با افراد است ، مسئولین تربیتی  پس از دوره آزمایشی اقدام به برگزاری این اردو می نمایند تا بتوان با ارائه برنامه های جذاب هم خاطره ای خوش از کاری جمعی در ذهن اعضا به جای گذارند و هم مجالی برای شناسایی نهایی این افراد پیدا نمایند .

اهداف کلی این اردو :

۱-     شناسایی افراد مستعد بمنظور جذب به پایگاه

۲-    آشنا نمودن اعضاء‌ نسبت به برخی مسایل دینی از قبیل : اهمیت نماز جماعت و نماز اول وقت و …

۳-    تعلیم عملی پاره ای از آدا ب اجتماعی از نزدیک

۴-    شناخت و گزینش نیروهای زبده و کار آمد

۵-    مهیا کردن افراد جهت تشکیل یک حرکت گروهی سالم

۶-    ترسیم آینده ای روشن از حضور در مسیر مقدس مسجد

توضیح : اردوی جذبی معمولا یک الی دو روزه می باشد و در مکانی سرسبز و دارای فضای تفریحی و ورزشی  در درون استان برگزار می شود .

برنامه‌های‌ اردوی‌ جذبی‌:

۱- نظام‌ جمع‌ ساده‌ ـ قبل‌ حرکت‌ ـ جهت‌ آمار دقیق‌ و برقراری‌ نظم‌ .

۲- اجرای‌ برنامه‌های‌ تبلیغاتی‌ در مسیر حرکت‌ (مسابقات‌ مختلف‌، همخوانی‌، سرود، تواشیح‌ و غیره‌) .

۳- جلسات‌ قرآن‌ :این‌ جلسات‌ بعد از مستقر شدن‌ در مکان‌ اردو در بهترین‌ زمان‌ ممکن‌ برگزار می‌گردد که‌ شامل‌: همخوانی‌قرآن‌ و بیان‌ داستانهای‌ جذاب‌ از قبیل‌ جنگهای‌ امام‌ علی‌ (ع‌) و جنگهای‌ صدر اسلام‌ و همچنین‌ طرح‌ چندسؤال‌ هوش‌ و اعطای‌ جوایز به‌ جواب‌ دهندگان‌ باشد.

تذکر:   این‌ جلسات‌ می‌بایست‌ از جذابیت‌ و محتوای‌ مطلوبی‌ برخوردار باشند تا اعضای‌ اردو برای‌ شرکت‌در جلسات‌ ابراز علاقه‌ نمایند .

۴- بعد از جلسات‌ قرآن‌، نیروها در گروههای‌ خود تقسیم‌ بندی‌ شده‌ و به‌ برنامه‌های‌ تفریحی‌ از قبیل‌ فوتبال‌،تنیس‌ و مسابقات‌ دو و میدانی‌ می‌پردازند.

۵- برگزاری‌ نماز جماعت‌ و انجام‌ صحبتی‌ کوتاه‌، شیرین‌ و تازه‌ توسط‌ امام‌ جماعت‌  و طرح‌ سؤال‌ و اهدای‌جایزه‌ .

تذکر:

الف )  لازم‌ است‌ امام‌ جماعت‌ فردی‌ بانشاط‌ و آشنا با روحیات‌ جوانان‌ و حتی‌المقدور جوان‌ باشد.

ب )  در تمامی‌ صحبتها و رفتارها باید طوری‌ عمل‌ نمود که‌ دین‌ برای‌ جوانان‌، مفهومی‌ جذاب‌، امید دهنده‌،آزادی‌بخش‌، رفاه‌آور و سعادتبخش‌ جلوه‌ نماید .

۶ـ در این‌ اردو مسؤول‌ گروه‌جذب‌ موظف‌ است‌ تمام‌ افراد گروه‌ تحت‌ نظر خود را کاملاً با نام‌ و نام‌خانوادگی‌ بشناسد و با آنها رابطه‌ دوستانه‌ برقرار کند. این‌ آشنایی‌ به‌ این‌ صورت‌ شروع‌ می‌شود که‌ بعد ازصحبتهایی‌که‌ در جمع‌ گروه‌ توسط‌ مسؤول‌ گروه‌صورت‌ می‌گیرد، با هر یک‌ از افراد صحبتی‌ خصوصی‌خواهد داشت‌ که‌ باید سعی‌ کند در خلال‌ تمام‌ برنامه‌های‌ اردو فرصتهای‌ مناسب‌ را به‌ این‌ امر اختصاص‌دهد. هدف‌ از این‌ کار گوشزد نمودن‌ نکاتی‌ است‌ که‌ نمی‌توان‌ آنها را در جمع‌ مطرح‌ نمود. طبیعی‌ است‌ که‌تأثیر صحبت‌ خصوصی‌ بر نیروها بسیار بیشتر از صحبتهای‌ جمعی‌ و عمومی‌ است‌ و با توجه‌ به‌ شناختی‌ که‌تا کنون‌ مسؤول‌ گروه‌ با افراد پیدا کرده‌ است‌، مطابق‌ با طبع‌ و روحیات‌ ایشان‌ – همانند یک‌ روانشناس‌ -زمینه‌ پذیرش‌ و انتخاب‌ یک‌ حرکت‌ و زندگی‌ جذاب‌، روحانی‌ و معنوی‌ را برای‌ آنها فراهم‌ می‌آورد .

تذکر:

الف‌) انتخاب‌ موضوع‌ در کلام‌ مسؤول‌ تربیتی  و روش‌ القای‌ پیام‌ در میان‌ صحبتها با توجه‌ به‌ زمان‌ ومکان‌ اردو می‌بایستی‌ از قبل‌ تعیین‌ و تمرین‌ شده‌ باشند.

ب‌) موضوعاتی‌ که‌ فی‌ الجمله‌ در صحبتها باید در نظر گرفته‌ شوند از این‌ قبیل‌ اند:

احکام‌ شرعی‌ شخصی‌، تبیین‌ ارزشها و ارزشنماها، آینده‌ نوجوان و جوان‌، چگونگی‌ رفع‌ نواقص‌ کمبودهای‌ روحی‌،تقویت‌ استعدادها، کسب‌ پیروزی‌ و افتخارات‌، خود باوری‌، دشمن‌شناسی‌، دوست‌ یابی‌ و کامیابی‌ و… .

مرحله پنجم : دعوت به مسجد

۱-    بعد از اردوی جذب و شناسایی، افراد منتخب برای شرکت در مراسمی در پایگاه مسجد دعوت می شوند.از آنجا که این مراسم اولین روز حضور آنها در مسجد است باید مجلل و جذاب برگزار شودو دارای برنامه هایی از قبیل داستانهای حکمت آموز، مسابقه، پخش فیلم خاطره و معمّا می‌باشد . این برنامه با تزئینات چشمگیر و زیبا همراه است . سخنران این برنامه ورود آنان را به پایگاه مسجد تبریک و جایگاه مسجد و پایگاه را بوسیله داستان و خاطره بیان می نماید.

۲-    بعد از مراسم در همان روز گروهها به طور رسمی اولین جلسه خود را در مسجد برگزار نموده و برنامه های گروه و پایگاه مسجد در آن اعلام می شود.

نکته :پیشنهاد می شود تا حدودیک ماه برنامه های رسمی گروهها شامل :

 الف ) هفته ای دو جلسه قرآن    ب )  هفته ای یک برنامه ورزشی و تفریحی              ج ) هفته ای یک جلسه برنامه های کمک درسی باشد.

۳- در طول یک ماه حضور اعضاء در پایگاه مسجد ،‌محتوای جلسات آن که قبل یا بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می گردد عبارت است از :

۵ الی ۱۰ دقیقه روخوانی قرآن و ۳۰ الی ۳۵ دقیقه گفتن داستانهای جذاب مانند جنگ های حضرت علی (ع) و داستانها و جلساتی که در راستای موضوعات مطروحه در اردوی جذب  می باشند از جمله ترسیم آینده ای روشن از حضور در مسجد ، آشنا و علاقه مند نمودن آنان با بعضی از مقدسات دینی و انقلابی  و همچنین ایجاد زمینه  برای متعبد شدن نسبت به این مسائل با بیان خصوصیات و کرامات ائمه و بحث از امام ، رهبر  ، انقلاب ، جنگ ، شهادت و … و در نهایت برگزاری مسابقه با جایزه .

تبصره : پیشنهاد می شود در طول مراحل جذب و حتی بعد از آن مسؤول گروه برای اعضاء به عنوان یک فرد رسمی جلوه نکند بلکه بعنوان یک دوست بوده ، که در کنار دوستی جایگاه رسمی هم دارد .

۴-به غیر از برنامه های رسمی گروه ، برای اینکه نیروها عادت کنند تا هر شب در پایگاه مسجد حاضر شوند لازم است مسؤول گروه جلسات غیر رسمی را در همه شبها داشته باشد و در آن نکات جالب ، جذاب و معمایی بیان شود تا نیروها در عین حالی که به چنین جلساتی جذب می شوند رشد نیز پیدا نمایند تا بتوان آنها را به مرور زمان به شیوه های مختلف در غیر زمان جلسات جذب می شوند رشد نیز پیدا نماید تا بتوان آنها را به مرور زمان به شیوه های مختلف در غیر زمان جلسات قرآن نیز به پایگاه مسجد آورد .

نکته : در تمام مراحل جذب مسؤول گروه باید از برخورد تند و غیر منطقی با نیرو پرهیز نماید مگر در مواردی که در صورت عدم برخورد قاطع ممکن است مشکلات دیگری به بار آید ، البته این موارد کم و استثنا می باشد.

مهمترین علل غیبت اعضا، در مرحله جذب :

۱-     نا آشنایی و کمرویی

۲-    عدم جذابیت برنامه های پایگاه نسبت به برنامه های بیرون پایگاه

۳-     ناراحت شدن از برخورد مسؤول یا یکی از اعضا

۴-    عدم پیگیری مناسب و خبر رسانی اعضا، توسط مسؤول گروه

۵-     منع خانواده و اطرافیان

۶-    دوستان غیر مسجدی که دارای اخلاق نا مناسب می باشند

۷-    ضعف درسی

۸-    عدم اقناع و تبیین مناسب مباحث جذبی

۹-     احساس تحقیر و افسردگی

راهکارهای برطرف کردن علل غیبت اعضاء :

۱-     خلوص و اخلاص عمل در مسؤولین پایگاه که شاید مهمترین عامل در هدایت افراد ارزیابی شود.

۲-    ارتباط صمیمی و دوستانه مسؤول گروه با اعضاء

۳-    بررسی دقیق برنامه های جذبی قبل از اجرا

۴-    پیگیری و خبر رسانی فرد به فرد اعضاء

۵-    نظارت دقیق مسؤول گروه بر ارتباط اعضاء با یکدیگر و برطرف کردن اختلاف سلیقه ها در بین اعضا

۶-    توجیه خانواده به وسیله فرستادن فرمهای اطلاع رسانی و در صورت امکان صحبتهای حضوری

۷-    همزبانی با نیروها و تلاش برای بیان دلنشین و جذاب

۸-     رحمت و دلسوزی نسبت به نیروها

۹-     ایجاد روحیه اعتماد به نفس در اعضا،‌

۱۰-   حل مشکلات درسی و سایر مسایل آنان

۱۱-  دادن هدیه و تشویق اعضا، به حضور در مسجد

۱۲-  برگزاری جلسات و برنامه ها در مکانی با تزیینات مناسب و جذاب

۱۳-  ایجاد رابطه دوستی میان اعضاء بوسیله اجرای برنامه های جمعی

۱۴-   بالا بردن شناخت نیرو در زمینه دوست یابی

۱۵-   حضور منظم مسؤولین پایگاه مسجد در مدارس

نکته : شایان ذکر است که برای بر طرف کردن غیبت اعضاء باید علت غیبت را شناسایی و برطرف کرد.

تثبیت چیست ؟

تعریف‌: مرحله‌ای‌ است‌ که‌ اعضا در آن‌ علاوه‌ بر حضوری‌ منظم‌ در برنامه‌هاپیوسته‌ در نماز مغرب‌ و عشا ومسجد حضور خواهند داشت‌ به‌ شکلی‌ می‌توان‌ آنها را به‌ عنوان‌ یک‌ عضو ثابت‌ برای‌ پایگاه‌ در قالب گروه برشمرد.

شیوه‌ ورود به‌ مرحله‌ تثبیت‌ :

با توجه‌ به‌ اهمیت‌ حضور مستمر اعضا  در مسجد خصوصا هنگام‌ نماز مغرب‌ و عشا  لازم‌ است‌ که‌ سیر جلسات‌ به‌ طورتدریجی‌ به‌ سمت‌ بعد از نماز کشیده‌ شود از این‌ رو در ابتدا این‌ کار با برگزاری‌ جلسات کوتاه‌ شبانه‌  با موضوعاتی مانند: داستانهای‌ کوتاه‌،معما،چیستان‌ و…صورت‌ می‌گیرد و در آن‌ اعضای‌ مستعد هر گروه‌ که‌بدلیل‌ استعداد درونی‌خویش‌،رابطه‌ مسؤول‌ گروه‌ با آنها قوی‌ شده‌ است‌ به عنوان هسته‌ اصلی‌ این‌ جلسه‌ در آن شرکت می‌جویند  سایر اعضا  نیز به‌طور تدریجی‌ به‌ هسته‌ اولیه‌ این‌ جلسه‌ اضافه‌ می گردند.

چگونگی‌ اجرای‌ برنامه‌ها در مرحله‌ تثبیت‌ :

۱- در پایان‌ مرحله‌ جذب‌ هنگامی که نیروها تقریبا هر شب‌ بعد از نماز در مسجد حضور می یابند برنامه‌ قرائت‌ قرآن‌ به‌ طور گروهی‌ به‌ مدت‌ ۵ الی‌ ۱۰ دقیقه‌برگزار می‌شود و حتی‌ می‌توان‌ در مراحل‌ بعدی‌ هر شب‌ چند دقیقه‌ برای‌ رفع‌ اشکال‌ وتقویت‌ روانخوانی‌ قرآن‌صرف‌ کرد . پس‌ از قرائت‌ قرآن‌ به‌ مدت‌ ۱۰ الی‌ ۲۰ دقیقه‌ مسؤول‌ گروه‌ جهت‌ تشویق‌ و ترغیب‌ اعضا می‌تواندجلسه‌ قرآن‌ را با مطرح‌ نمودن‌ سؤالات‌ و معماهای‌ قرآنی‌ و ….. به همراه ‌ اعطای‌ جوایز ، شیرین‌ترنماید.

۲- پس‌ از اینکه‌ دو هفته‌ از برنامه‌ جلسه‌ قرآن‌ گذشت‌ صحبتهای‌ مسؤول‌ گروه‌ بعد از جلسه‌ قرآن‌ باید سمت‌و سوی‌ تربیتی‌، اخلاقی‌ و آموزشی‌ بگیرد. در این‌ صحبت‌ها مسؤول‌ گروه‌ می‌تواند در موضوعاتی‌ از قبیل‌احکام‌، اخلاق‌، آموزش‌ قرآن‌، مطالعات‌ درسی‌ و غیر درسی‌، داستان‌، خاطراتی‌ از هشت‌ سال‌ دفاع‌ مقدس‌ وپاسخ‌ به‌ پرسشهای‌ اعضا و همچنین‌ مسائل‌ مبتلابه‌ آنها و آنچه‌ که‌ اعضا نیاز دارند درمرحله‌ تثبیت‌ بدانند وبه‌ آنها عمل‌ کنند، صحبت‌ نماید. (شرح‌ مطالب‌ فوق‌ در پایان‌ مراحل‌ تثبیت‌ آمده‌ است‌ )

۳- ضروری‌ است‌ که‌ مسؤول‌ گروه‌ برای‌ بالا بردن‌ روحیه‌ نشاط‌ و تنوع‌ در برنامه‌های‌ مرحله‌ تثبیت‌ اقدام‌ به‌برگزاری‌ برنامه‌های‌ ورزشی‌ (فوتبال‌، استخر، تیراندازی‌، اسب‌ سواری‌، قایق‌ رانی‌، کوهنوردی‌ و…) وبرنامه‌های‌ تفریحی‌ (دیدار از باغ‌ وحش‌، پارک‌، موزه‌ و…) نماید.

۴- در مرحله‌ تثبیت‌ شرکت‌ اعضا در بزرگداشت‌ مراسماتی‌ مانند: دهه‌ فجر، اعیاد، ولادت‌ و شهادت‌ ائمه‌وهیأتهای‌ عزاداری‌ بعنوان‌ برنامه‌های‌ پایگاه‌ مسجد ضروری‌ می‌باشد.

۵- در روزهای‌ پایانی‌ این‌ مرحله‌ باید بستر برنامه‌های‌ معنوی‌ را با بیان‌ داستانهایی‌ از ائمه‌ (س‌)،شهدا،علماو بقیه‌ بزرگان‌ در زمینه‌های‌ عبادی‌ و اخلاقی‌ با هدف‌ الگوسازی‌ در اعضا به‌ وجود آورد.

۶- ازجمله‌ برنامه‌هایی‌ که‌ در دوره‌ تثبیت‌ لازم‌ است‌، وجود برنامه‌ هایی‌ جهت‌ ایجاد وحدت‌ و تقویت‌دوستی‌ بین‌ اعضای‌ گروه‌ می‌باشد. در این‌ راستا می‌توان‌ بارفتن‌ به‌ منازل‌ اعضا، انجام‌ فعالیت‌های‌ جمعی‌مانند روزنامه‌ دیواری‌، تهیه‌ نشریه‌، غبارروبی‌ مسجد و خبر دادن‌ اعضا برای‌ شرکت‌ در برنامه‌ها توسط‌ایشان‌ اشاره‌ کرد .

۷-   از آنجا که‌ هر چه‌ ارتباط‌ مسؤول‌ گروه‌ با والدین‌ قوی‌تر باشد امر تثبیت‌ اعضاآسانتر و سریعتر صورت‌می‌گیرد، باید تلاش کرد  این‌ ارتباط‌ را می‌توان به صورت برگه های اطلاع رسانی از برنامه های پایگاه ، صحبتهای تلفنی و حضوری ایجاد نمود.

۸-   لازم است در ایام نزدیک به امتحانات مدارس ، برنامه های درسی در اولویت کار گروهها در مرحله تثبیت قرار گرفته‌ و با برگزاری‌ جلسات‌ رفع‌ اشکال‌ و ارائه‌ نمونه‌ سؤال‌ و پرسش‌ از دروس‌بصورت‌شفاهی‌و کتبی&z

/ 0 نظر / 5 بازدید